music_note music_note

Vuoden 2022 satoa - viisi suomalaista jazzlevyä tältä vuodelta

Vuoden 2022 satoa - viisi suomalaista jazzlevyä tältä vuodeltaVuoden 2022 satoa - viisi suomalaista jazzlevyä tältä vuodelta

Vuoden kääntyessä viimeiseen kuukauteensa on hyvä aika käydä läpi kulunutta jazzvuotta ja kuunnella uudestaan vuoden julkaisuja tai tutustua niihin jotka menivät ohi. Tässä viisi valintaa vielä levykaupan valikoimista löytyvistä tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla julkaistuista kotimaisista jazzlevyistä.


Ilmiliekki Quartet - Ilmiliekki Quartet

Jo 20 vuotta sitten perustettu Ilmiliekki Quartet esitteli suomalaisille jazzyleisölle trumpetisti Verneri Pohjolan, pianisti Tuomo Prättälän, basisti Antti Lötjösen ja rumpali Olavi Luohivuoren jotka ovat kaikki sittemmin olleet tämän vuosituhannen suomalaisen jazzin kärkinimiä yhdessä ja erikseen. 

Vuonna 2022 Ilmiliekki julkaisee kaksi levyä, nyt marraskuun lopussa joululevyn Joulu, joulu, jul Emma Salokosken kanssa ja alkuvuodesta ilmestyi bändin omaa nimeä kantava LP.

Ilmiliekki Quartet -levyllä bändin vahvuudet ovat hyvin esillä. Ilmiliekin musiikissa kohtaavat usein vapaa abstrakti ilmaisu ja vahva melodian taju. Kvartetti on paikoin valmis hyppäämään tuntemattomaan ja hetken päästä tuuduttamaan kuulijan rauhalliseen uneen herkin äänimaisemin. 

Ilmiliekin kaikilta instrumentaalilevyiltä löytyy myös pop-lainakappale. Tällä kertaa tulkinnassa Karina-yhtyeen Aila. Huomaa, että Ilmiliekin kahta ensimmäistä CD:tä joita ei löydy suoratoistoista on vielä saatavilla.

Hae kaupasta: Ilmiliekki Quartet»


Joona Toivanen Trio - Both Only

Ilmiliekkiä pitempään on toiminut 1997 perustettu Joona Toivanen Trio joka edustaa modernia  minimalistista pianotriosoundia jossa hyödynnetään laajasti kaikkien soittimien äänenmuodostusmahdollisuuksia. Göteborgissa asuva Joona Toivanen, Kööpenhaminassa vaikuttava basistiveljensä Tapani Toivanen ja Suomessa majaileva lyömäsoittaja Olavi Louhivuori ovat maantieteellisestä hajonnasta huolimatta säilyttäneet erinoimaisen yhtenäisyyden triona jota herkkä musiikki tarvitsee.

Both Only syntyi neljän päivän studiosessioiden aikana ilman etukäteen sävellettyä tai suunniteltua materiaalia. Lopputulos on herkkien äänivärien musiikkia joka vaatii kuulijan keskittymistä mutta palkitsee korviahivelevin soundein jos sen äärelle hiljentyy. Tässä auttaa, että levyllä on erittäin hyvät soundit, pienetkin äänet ja pianon pedaalien kolahdukset tuntuvat tärkeältä osalta musiikkia. Both Only on musiikkia hiljaisiin hetkiin.

Hae kaupasta: Joona Toivanen»

PLOP & Junnu - PLOP & Junnu

Juhani "Junnu" Aaltosen vaikutus suomalaisen jazzmusiikin kehitykseen ja kevyen musiikkiin yleensäkin on suuri. Gramexin eniten levyttäneiden studiomuusikoiden listalla Junnu on lähellä top kymppiä ja jazzinkin saralla hän oli mukana laidasta laitaan eturintamassa kun uutta tapahtui niin juurruttamassa free jazzia Suomeen Edward Vesalan kanssa kuin perustamassa UMO Helsinki Jazz orchestraa. 

Viime vuosituhannella Aaltosen nimi löytyi kuitenkin harvoin levyn etukannesta, mutta onneksi tämä tilanne on 2000-luvulla korjaantunut ja joulukuussa 87 täyttävä Aaltonen on ollut vielä 2020-luvullakin hyvässä iskussa, siitä uusimpana levyesimerkkinä PLOP & Junnu.

Tällä levyllä kaksi free jazz sukupolvea kohtaavat. Mikko InnasenVille Herralan ja Joonas Riipan 2007 perustama PLOP on pitänyt vapaan ilmaisun lippua korkealla ja uusi levy todistaa sielujen sympatiasta - tämähän kuulostaa siltä kun Junnu olisi soittanut PLOPissa aina. Aaltosen ja Innasen solistisia vuoropuheluita on ilo kuunnella!

Free jazz on usein syystäkin vaikean musiikin maineessa, mutta PLOP näyttää että luovuuden riemu on tarttuvaa. 

Hae kaupasta: PLOP»

Hae kaupasta: Juhani Aaltonen»


Maxxxtet - Chapter 3

Puhaltaja Max Zenger tuntuu olevan juuri nyt uransa parhaassa vaiheessa. Kuulin itse Zengerin soittoa ensimmäisen kerran kiitos Digeliuksen, muistelen nähneeni vuonna 2012 mainoksen nuorten soittajien Filunki -trion (Zenger, Teemu Åkerblom ja Aleksi Kinnunen) levykauppakeikasta. En ollut itse keikalla, mutta seuraavalla levykauppareissulla näin trion omakustanne CD:n ja näytti sen verran repäiselvältä nuorelta meiningiltä että otin sen kaupasta levyhyllyyn. (levyä muuten saa vieläkin)

Zenger on noista päivistä kehittynyt niin soittajana kuin säveltäjänäkin ja ehkä erityisesti sävellykset viehättävät hänen bändiensä uusimmilla levyillä. Maxxxtet kvartetin musiikki on vapaata mutta hallittua. Ornette Colemanin kvartetit trumpetisti Don Cherryn kanssa ovat innoittaneet jo monia jazzmuusikoiden sukupolvia ja Maxxxtetinkin musiikista nuo 50-luvun lopun ja 60-luvun uuden jazzin virtaukset tulevat mieleen.  

Zengerin, trumpetisti Tomi Nikun, basisti Eero Tikkasen ja rumpali Jonatan Sarikosken soundi on kuitenkin tätä päivää ja edustaa mainiosti suomalaisen jazzin nykyistä sukupolvea.

Hae kaupasta: Max Zenger»

OK:KO - Liesu

Kun OK:KO voitti pohjoismaisen jazzin Young Nordic Jazz Comets -kilpailun Suomen karsinnan 2016 O. Saastamoisen Kvartetti nimellä, sen nuoret muusikot - rummuissa Okko Saastamoinen, saksofoneissa Jarno Tikka, pianossa Toomas Keski-Säntti ja bassossa Mikael Saastamoinen - olivat vielä verrattain tuntemattomia nuoria soittajia. Nyt kun OK:KO on edennyt kolmanteen levyynsä niin soittajat ovat tulleet tutuiksi muistakin kokoonpanoista ja OK:KOnkin musiikki tuntuu kehittyneen.

OK:KOn musiikissa on omanlaisensa tunnelma, kansanmusiikista ammentavat melodiat tuovat tukevan pohjan joille kvartetti tulkintansa rakentaa ja uudella levyllä kuuluu ehkä entistä enemmän kaikuja tämän päivän jazzista, mutta omaleimaisuus ei ole kadonnut. Entistä paremmin toimii kappaleiden sisäinen kaari, jokainen Liesun kappaleista kasvaa komeasti. OK:KOlla on mainio draaman taju.

Hae kaupasta: OK:KO»

Äläkä unohda äskettäin Linda Fredriksson -blogijutussa mainittua Juniperia!

Muokattu 21.11.2022